Reality is not always what it seems. At times, it appears scattered with enigmas of an arcane, hermetic, and occult nature. Western philospohy, art and literature have invented and passed down through the centuries allegorical figures, symbols, narrative patterns, in order to veil their profound and spiritual meaning: what medieval theologians called «integumenta». In every corner of the world and in every era of its history, ‘integumental’ enigmas may lie hidden - enigmas that only culture has been able to create and only culture can attempt to decipher.

La realtà non è sempre quella che appare. Essa, a volte, appare disseminata di enigmi dal carattere arcano, ermetico e occulto. Il pensiero, l’arte e la letteratura occidentali hanno inventato e tramandato nei secoli, per velarne il significato profondo e spirituale: figure allegoriche, simboli, intrecci narrativi ecc., quelli che i teologi medievali chiamavano «integumenta». In ogni angolo del mondo e in ogni età della sua storia si possono nascondere enigmi “integumentali” che solo la cultura ha potuto creare e soltanto la cultura può tentare di decifrare.

Sul canone integumentale

Mario Gennari
2025-01-01

Abstract

Reality is not always what it seems. At times, it appears scattered with enigmas of an arcane, hermetic, and occult nature. Western philospohy, art and literature have invented and passed down through the centuries allegorical figures, symbols, narrative patterns, in order to veil their profound and spiritual meaning: what medieval theologians called «integumenta». In every corner of the world and in every era of its history, ‘integumental’ enigmas may lie hidden - enigmas that only culture has been able to create and only culture can attempt to decipher.
2025
La realtà non è sempre quella che appare. Essa, a volte, appare disseminata di enigmi dal carattere arcano, ermetico e occulto. Il pensiero, l’arte e la letteratura occidentali hanno inventato e tramandato nei secoli, per velarne il significato profondo e spirituale: figure allegoriche, simboli, intrecci narrativi ecc., quelli che i teologi medievali chiamavano «integumenta». In ogni angolo del mondo e in ogni età della sua storia si possono nascondere enigmi “integumentali” che solo la cultura ha potuto creare e soltanto la cultura può tentare di decifrare.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11567/1255683
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