The paper investigates the possible adoption of the DNSH criterion as a general parameter for assessing the compatibility of State aid with the internal market, in order to ensure that public intervention in the economy is aligned with the EU environmental protection objectives, according to the integration principle. After outlining the legal framework applicable to environmental State aid (para. 2), the paper traces back the origins of the DNSH concept and its evolution in EU secondary legislation (para. 3) and, specifically, in the State aid regime (para. 4), supporting the systematic framing of DNSH as a criterion for implementing the integration principle rather than as an autonomous principle. Then, some examples of the Commission’s practice on the application of the DNSH criterion in State aid procedure are examined, emphasizing some risks of greenwashing (para. 5). In conclusion, the possible implications of a broader application of the DNSH criterion in State aid control are discussed, both from an ex ante (compatibility assessment) and an ex post perspective (monitoring and transparency, para. 6).
Il presente contributo indaga la possibile adozione del criterio DNSH quale parametro generale per valutare la compatibilità degli aiuti di Stato al mercato interno, al fine di garantire che l’intervento pubblico nell’economia sia allineato agli obiettivi di tutela ambientale dell’Unione, in ossequio al principio di integrazione. Premessa una sintetica ricostruzione della disciplina degli aiuti di Stato a finalità ambientale (par. 2), sono approfondite le attestazioni e l’evoluzione del concetto di DNSH nel diritto dell’Unione (par. 3) e, specificamente, nella disciplina degli aiuti di Stato (par. 4), sottolineando l’opportunità di inquadramento sistematico del DNSH quale criterio di applicazione in concreto del principio di integrazione piuttosto che come principio autonomo. Successivamente, è approfondita la prassi decisionale sull’applicazione del criterio DNSH nella procedura di controllo degli aiuti, evidenziando alcuni rischi di greenwashing (par. 5). In conclusione, sono discusse le possibili implicazioni derivanti da una più ampia applicazione del criterio DNSH nel controllo degli aiuti, sia in prospettiva ex ante (valutazione di compatibilità) che ex post (monitoraggio e trasparenza, par. 6).
La valutazione di compatibilità degli aiuti di Stato alla luce del criterio di sostenibilità ambientale “Do No Significant Harm”
Mario Barbano
2025-01-01
Abstract
The paper investigates the possible adoption of the DNSH criterion as a general parameter for assessing the compatibility of State aid with the internal market, in order to ensure that public intervention in the economy is aligned with the EU environmental protection objectives, according to the integration principle. After outlining the legal framework applicable to environmental State aid (para. 2), the paper traces back the origins of the DNSH concept and its evolution in EU secondary legislation (para. 3) and, specifically, in the State aid regime (para. 4), supporting the systematic framing of DNSH as a criterion for implementing the integration principle rather than as an autonomous principle. Then, some examples of the Commission’s practice on the application of the DNSH criterion in State aid procedure are examined, emphasizing some risks of greenwashing (para. 5). In conclusion, the possible implications of a broader application of the DNSH criterion in State aid control are discussed, both from an ex ante (compatibility assessment) and an ex post perspective (monitoring and transparency, para. 6).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



